U kan wel nog online doneren voor andere projecten via het OVO Acceleration Fund (met fiscaal attest vanaf 40 euro). Wenst u rechtstreeks te investeren? Dat kan via deze link: https://donate.kbs-frb.be/actions/FFO-OVOAcceleration?lang=nl_NL
U kan wel nog online doneren voor andere projecten via het OVO Acceleration Fund (met fiscaal attest vanaf 40 euro). Wenst u rechtstreeks te investeren? Dat kan via deze link: https://donate.kbs-frb.be/actions/FFO-OVOAcceleration?lang=nl_NL
Afri-Farmers Market Ltd speelt in op de behoefte aan een stabiele markt voor boeren en ondersteunt hen met slimme landbouwmethoden, terwijl het verse producten levert aan consumenten via zijn e-commerce platform.
Afri-Farmers Market Ltd (AFM) is een onderneming met een online digitaal platform en een fysiek verkooppunt dat een breed assortiment verse producten - groenten en fruit - en een beperkte selectie vlees- en visproducten aanbiedt, zowel voor de B2B- als de B2C-markt.
AFM voorziet in de behoefte aan een stabiele markt voor boeren en verse producten voor consumenten door middel van e-commerce en landbouwinputmethoden.
De onderneming hanteert de Farm-to-Fork-strategie om zowel haar zakelijke als particuliere klanten een vers product van hoge kwaliteit te garanderen. Om deze doelstelling te bereiken en te managen is AFM een directe samenwerking aangegaan met een aantal boerenorganisaties, die haar voorzien van een assortiment verse producten. AFM levert momenteel een breed scala van +40 verse producten.
AFM biedt boerenorganisaties ook lokale training over Goede Landbouwpraktijken (GAP) om hen vertrouwd te maken met nieuwe landbouwtechnologieën. Sommige groepen krijgen ook sociale ondersteuning.
AFM ontwikkelde aanvankelijk thuisbezorging, waarbij drukke markten tijdens Covid vermeden werden. Al snel breidde het bedrijf zich uit naar B2B-klanten, zoals hotels en restaurants, die de snelle levering van kwaliteitsproducten aan huis op prijs stelden zonder zelf inkopen te hoeven doen.
Naarmate de volumes toenamen, kon AFM ook competitieve prijzen aanbieden en werd ze een marktspeler. Bovendien biedt de onderneming een derde type klant tweede kwaliteitsproducten en onverkochte goederen tegen scherpe prijzen, waardoor voedselverspilling wordt vermeden.
Het bedrijf werkt nu aan de volgende stap in haar traject, namelijk het organiseren en opschalen van haar eigen logistiek en distributie.
Afri-Farmers Market Ltd is een duurzaam bedrijf met een bewezen staat van dienst.
In 2022 behaalde het bedrijf een omzet van € 220.000, een nettowinst van € 50.000 en een positieve cashflow, wat een aanzienlijke impact had op de directe en indirecte werkgelegenheid.
Het project heeft een aanzienlijke invloed op de toekomstige ontwikkeling en bestaansmiddelen van een toenemend aantal boeren en zorgt tegelijkertijd voor een stabiele en veilige voedselvoorziening voor de snel groeiende bevolking van Kigali (en andere steden in de toekomst).
De B2B-markt lijkt het meest veelbelovend, zowel wat betreft volume als marges, omdat consumenten bereid zijn een hoge prijs te betalen voor hoge kwaliteit. En dit is wat AFM kan garanderen. Het AFM-team heeft een duidelijke strategie voor de komende twee jaar, gericht op de ontwikkeling en het beheer van een koelketen voor verse producten, wat vooral belangrijk is voor het B2B-segment.
Na de 5 maanden coaching en de B2B- en B2C-bedrijfsmogelijkheden die het bedrijf zijn geboden, ontstaat de behoefte om de productie van de boeren verder te ontwikkelen door te zorgen voor betere kwaliteitsproducten (zeer belangrijk voor het professionele marktsegment) en door de opbrengsten te verhogen.
Daartoe vraagt de onderneming een lening aan voor:
Het bedrijf verkrijgt een lening van € 25.000 van OVO tegen 7% terug te betalen op 2 jaar met een aflossingsvrije periode van 1 jaar voor de eerste kapitaalschijf om haar logistiek en distributie te ontwikkelen.